-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4686 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

مباني سياسي لازم براي مشاركت و هماهنگي مردم در كارهاي اجتماعي چيست؟
هيچ كلمهاي در قاموس بشر مانند سياست با دو مفهوم متناقض كه هر يك از آن دو ديگري را سخت طرد ميكند وجود ندارد. يكي از آن دو مفهوم، معناي ماكياولي كلمة سياست است كه ميگويد: شخص سياسي هر كسي كه باشد و هدف او در وصول به قدرت و نگهداري آن هرچه باشد، بايد براي رسيدن به مقصود خود از هر وسيلهاي كه بتواند استفاده كند!! اين تعريف يا توصيف براي سياست و سياستمدار، از روش فكري ماكياولي با كمال وضوح بر ميآيد و نيازي به مايهگذاري ندارد. مفهوم دوم سياست عبارتست از مديريت و توجيه علمي و عملي مردم جامعه به بهترين هدفهاي مادي و معنوي زندگي. سياست بمعناي اولي آن راهي است كه چنگيزها و نرونها و تيمورلنگها و آتيلاها رفتهاند و آنچه كه در آن راه مطرح بوده است، قدرت و حفظ آن. و سياست به معني دوم اساسيترين عامل رشد مادي و معنوي بني نوع انساني است. و جامعه بشري بدون چنين مديريت و توجيه، خالي از سه حال نيست: يا هرج و مرج در آن جامعه حكمفرما ميشود، يا در زندگي زنبور عسلي و موريانهاي ناآگاه غوطهور ميگردد، و يا فقط قدرت حاكميت را در آن جامعه بدست ميگيرند و مردم فاقد قدرت هم مانند بردگان بياختيار تسليم محض قدرت ميباشند.
سياست بمعناي دوم راهي است كه پيامبران عظام و اوصياء آنان و اولياءالله و حكماء و مصلحين راستين پيش گرفته و رفتهاند و آنچه كه براي آنان مطرح بوده است، انسان در مسير رشد و كمال بوده است كه آنان آماده كردن آن مسير را بعهده گرفته بودند. قطعي است كه انسان در اين مسير كه با توجيه و مديريت انبياء و اوصياء آنان و حكماء و مصلحين راستين حركت ميكند، مشاركت و همكاري با مردم جامعهاش بعنوان فعاليت در امكانپذير ساختن وصول آن مردم به بهترين هدفهاي مادي و معنوي آنان (كه فعاليت تكاملي براي حيات كمالي «حيات معقول» ميباشد) انجام ميگيرد. در نتيجه در اجراي سياست اسلامي فعاليت مزبور به عنوان يك تكليف واجب براي همة مسلمين مقرر شده است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 22
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.